در سامانه پیام ایران هر یک از مردم و کسبوکارها دارای یک کارپوشهای الکترونیکی تحت عنوان "کارپوشه" بوده و کلیه اقلام تحویل گرفتنی الکترونیکی خود شامل اعلانها و ابلاغیههای دولتی و مکاتبات از تمام دستگاههای اجرایی و نهادهای عمومی را بهصورت یکپارچه و اختصاصی دریافت کرده و از هرجایی بدان دسترسی خواهند داشت. همچنین در این سامانه هر یک از کاربران میتوانند برای تمام دستگاههای اجرایی و نهادهای عمومی ارسال مکاتبات داشته باشند و پاسخ خود را دریافت نمایند.
کلیه کاربران می توانند بصورت برخط و با مراجعه به سامانهpayam.iran.ir ، یا نصب اپلیکیشن دولت همراه از درگاه mob.gov.ir یا بازارهای برنامه های کاربردی داخلی و یا نصب و استفاده از پیام رسان های داخلی متصل به سامانه پیام ایران ثبت نام نموده و به کارپوشه خود دسترسی داشته باشند. پس از احراز هویت، نام کاربری و رمز عبور به تلفن همراه کاربر پیامک میشود. همچنین کاربران می توانند با مراجعه به هر یک از دفاتر پست یا پیشخوان دولت و تکمیل فرم ثبت نام و دریافت نام و رمز عبور از این سامانه استفاده نمایند.
کدملی، نام، نام خانوادگی، نام پدر، کدپستی و شماره تلفن همراهی که حتما می بایست به نام خود کاربر باشد.
1- نام کاربری اشخاص حقیقی، کدملی شخص می باشد.
2- نام کاربری اشخاص حقوقی، کدملی شرکت می باشد.
3- نام کاربری کاربران دستگاههای اجرایی در صورت تایید از طریق پیامک ارسال شده است.
اطلاعات وارد شده با مشخصات شناسنامه ای تطابق ندارد. در تطابق حروف الفبایی با مشخصات شناسنامه ای باید دقت گردد.
شماره تلفن همراه اعلام شده به نام شخص ثبت نام کننده نمی باشد. می بایست شماره تلفن همراهی اعلام گردد که به نام شخص، ثبت شده باشد.
نام کاربری همان کد ملی است. در صورت فراموشی رمز عبور با انتخاب گزینه فراموشی رمز عبور مجددا رمز خود را از طریق پیامک دریافت نمایند.
بله. پس از وارد کردن نام کاربری و رمز عبور و ورود به سامانه امکان تغییر رمز عبور در قسمت پروفایل کاربری وجود دارد.
خیر. این امکان وجود ندارد.
خیر.
خیر. کاربر برای در اختیار داشتن هر نامه میتواند اقدام به دریافت فایل خروجی از نامه نماید که در این صورت متن نامه و پیوستهایش به صورت فایل فشرده و یکجا تولید شده و در اختیار وی قرار میگیرد.
در صورتی که دستگاه ارسال کننده نامه امکان حذف نامه را داده باشد. امکان حذف وجود دارد. در صورت حذف نامهها دیگر امکان بازیابی آنها وجود ندارد.
بله. در کارپوشه هر کاربر امکانی با نام ارسال نامه وجود دارد که می تواند با انتخاب دستگاه اجرایی نامه خود را به آن دستگاه ارسال نماید. همچنین در صورتی که دستگاه ارسال کننده نامه امکان پاسخ را فعال کرده باشد و یا فرمی از طرف او به کاربر ارسال شده باشد کاربر می تواند پاسخ را ارسال نماید.
دیگر امکان ارسال پاسخ وجود ندارد مگر اینکه توسط دستگاه ارسالکننده نامه مهلت پاسخگویی تمدید گردد.
خیر.
برای اطلاع از نامههای دریافتی کاربران میتوانند گزینه دریافت پیامک یا پست الکترونیکی را هنگام دریافت نامه در پروفایل کاربری خود فعال نموده تا از دریافت نامه به صورت پیامک یا پست الکترونیکی مطلع شوند.
بلی؛ در خارج از کشور نیز امکان استفاده از آن برای کاربران میسر میباشد.
بله. با فعال کردن احراز هویت دومرحله ای در پروفایل کاربری ، ورود دو مرحله ای خواهد شد.
بله. در پروفایل کاربری این امکان وجود دارد که شماره تلفن همراه دیگری که به نام خودتان می باشد جایگزین نمایید.