پیام ایران

سوالات متداول


سامانه پیام ایران چیست؟

در سامانه پیام ایران هر یک از مردم و کسب‌وکارها دارای یک کارپوشه‌ای الکترونیکی تحت عنوان "کارپوشه" بوده و کلیه اقلام تحویل گرفتنی الکترونیکی خود شامل اعلان‌ها و ابلاغیه‌های دولتی و مکاتبات از تمام دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی را به‌صورت یکپارچه و اختصاصی دریافت کرده و از هرجایی بدان دسترسی خواهند داشت. همچنین در این سامانه هر یک از کاربران می‌توانند برای تمام دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی ارسال مکاتبات داشته باشند و پاسخ خود را دریافت نمایند.

نحوه دسترسی به سامانه پیام ایران چگونه است؟

کلیه کاربران می توانند بصورت برخط و با مراجعه به سامانهpayam.iran.ir  ، یا نصب اپلیکیشن دولت همراه از درگاه mob.gov.ir یا بازارهای برنامه های کاربردی داخلی و یا نصب و استفاده از پیام رسان های داخلی متصل به سامانه پیام ایران ثبت نام نموده و به کارپوشه خود دسترسی داشته باشند. پس از احراز هویت، نام کاربری و رمز عبور به تلفن همراه کاربر پیامک می‌شود. همچنین کاربران می توانند  با مراجعه به هر یک از دفاتر پست یا پیشخوان دولت و تکمیل فرم ثبت نام و دریافت نام و رمز عبور از این سامانه استفاده نمایند.

در مرحله ثبت نام چه اطلاعاتی می بایست توسط کاربر اعلام گردد؟

کدملی، نام، نام خانوادگی، نام پدر، کدپستی و شماره تلفن همراهی که حتما می بایست به نام خود کاربر باشد.

در هنگام ثبت نام پیغام "اطلاعات وارد شده با اطلاعات موجود در ثبت احوال همخوانی ندارد " دریافت می گردد؟

اطلاعات وارد شده با مشخصات شناسنامه ای تطابق ندارد. در تطابق حروف الفبایی با مشخصات شناسنامه ای باید دقت گردد.

در هنگام ثبت نام پیغام "کاربر گرامی شماره تلفن وارد شده مربوط به این کدملی نمی باشد " دریافت می گردد؟

شماره تلفن همراه اعلام شده به نام شخص ثبت نام کننده نمی باشد. می بایست شماره تلفن همراهی اعلام گردد که به نام شخص، ثبت شده باشد.

در صورت فراموشی رمز عبور و یا نام کاربری چه باید کرد؟

نام کاربری همان کد ملی است. در صورت فراموشی رمز عبور با انتخاب گزینه فراموشی رمز عبور مجددا رمز خود را از طریق پیامک دریافت نمایند.

آیا امکان تغییر رمز وجود دارد؟

بله. پس از وارد کردن نام کاربری و رمز عبور و ورود به سامانه امکان تغییر رمز عبور در قسمت پروفایل کاربری وجود دارد.

آیا کاربر می‌تواند کارپوشه خود را حذف یا غیرفعال نماید؟

خیر. این امکان وجود ندارد.

آیا استفاده از خدمات سامانه پیام ایران مشمول هزینه است؟

خیر.

آیا می‌توان نامه‌های دریافتی را به ایمیل شخصی ارسال نمود؟

خیر. کاربر برای در اختیار داشتن هر نامه می‌تواند اقدام به دریافت فایل خروجی از نامه نماید که در این صورت متن نامه و پیوست‌هایش به صورت فایل فشرده و یکجا تولید شده و در اختیار وی قرار می‌گیرد.

آیا امکان حذف نامه وجود دارد. در صورتی که نامه ای را به اشتباه حذف شود چه می‌توان کرد؟

در صورتی که دستگاه ارسال کننده نامه امکان حذف نامه را داده باشد. امکان حذف وجود دارد. در صورت حذف نامه‌ها دیگر امکان بازیابی آن‌ها وجود ندارد.

آیا امکان ارسال اطلاعات از سمت کاربر به دستگاه اجرایی وجود دارد؟

بله. در کارپوشه هر کاربر امکانی با نام ارسال نامه وجود دارد که می تواند با انتخاب دستگاه اجرایی نامه خود را به آن دستگاه ارسال نماید. همچنین در صورتی که دستگاه ارسال کننده نامه امکان پاسخ را فعال کرده باشد و یا فرمی از طرف او به کاربر ارسال شده باشد کاربر می تواند پاسخ را ارسال نماید.

درصورتی که مهلت پاسخگویی به نامه دریافتی گذشته باشد چه می‌شود کرد؟

دیگر امکان ارسال پاسخ وجود ندارد مگر اینکه توسط دستگاه ارسال‌کننده نامه مهلت پاسخگویی تمدید گردد.

آیا پس از ارسال پاسخ به نامه‌ها امکان ویرایش و ارسال مجدد وجود دارد؟

خیر.

چگونه می توان از دریافت نامه‌ای جدید در کارپوشه مطلع شد؟

برای اطلاع از نامه‌های دریافتی کاربران می‌توانند گزینه دریافت پیامک یا پست الکترونیکی را هنگام دریافت نامه در پروفایل کاربری خود فعال نموده تا از دریافت نامه به صورت پیامک یا پست الکترونیکی مطلع شوند.

آیا امکان استفاده از خدمات کارپوشه در خارج از کشور وجود دارد؟

بلی؛ در خارج از کشور نیز امکان استفاده از آن برای کاربران میسر می‌باشد.

آیا امکان احراز هویت دومرحله ای وجود دارد؟

بله. با فعال کردن احراز هویت دومرحله ای در پروفایل کاربری ، ورود دو مرحله ای خواهد شد.

آیا امکان تغییر شماره همراه وجود دارد؟

بله. در پروفایل کاربری این امکان وجود دارد که شماره تلفن همراه دیگری که به نام خودتان می باشد جایگزین نمایید.